خدمات الکترونیک قضایی و کاهش ۲۰ میلیونی مراجعات مردم

پایگاه خبری تحلیلی جامعه/ مریم مرادی/ احمد توسرکانی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اقدامات انجام گرفته در توسعه خدمات الکترونیکی ثبت اسناد می گوید:  با مجوز قانونی که امسال در قانون جامع کاداستر گرفته شد دفاتر ثبت اسناد وسردفتر در دو مرحله یعنی  تیر و شهریور ماه امسال حذف شدند. پس از اسکن ۳۰۰ هزار دفتر دست نویس، خلاصه اطلاعات این دفاتر استخراج و در بانک ها امکان جستجو به وجود آمد و سپس دفتر الکترونیک املاک ایجاد شد. در مجموع در ۷۲۰۰ دفترخانه اسناد رسمی حدود ۱۰هزار نفر مأمور نوشتن این دفاتر بودند که باعث مشکلاتی چون جعل و… شده بود. خوشبختانه با حذف این دفاتر کار با سرعت و دقت بیشتری جریان پیدا کرده و در محیط مجازی دفتر اسناد در اختیار دفترخانه ها و سیستم سازمان قرار گرفته است.

 

حذف سالانه ۱۰ میلیون مکاتبه درون سازمانی و ترافیک جمعیت

او در پاسخ به این پرسش که مردم چقدر از خدمات الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد استقبال کردند اظهار کرد: براساس آمارها در حال حاضر کاهش مراجعه مردم به بیش از ۲۰ میلیون رسیده. درگذشته مردم باید روی اوراق بهادار تشکیل پرونده می دادند تا با مراجعات مکرر کار انجام شود. همچنین در ثبت استعلام دفترخانه ها سالانه ۱۰ میلیون مکاتبه درون سازمانی و ترافیک جمعیت را داشتیم که همه حذف شدند. و در حوزه ارتقا سلامت اداری هم قدم جدی برداشته و با کاهش مراجعات حضوری باعث رضایتمندی مردم شده ایم.

توسرکانی ضمن برشمردن مشکلاتی چون قطع و وصل شدن سیستم از ارائه راه کارهای جدید در این حوزه خبر داد: بخش عمده مشکلات قطعی سیستم ناشی از ضعف زیرساخت های کشور و پهنای باندهای ارتباطی بین استان ها و نقاطی که سازمان تبادل اطلاعات می کند است. هماهنکی های زیادی هم با سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام و بسیاری از زیرساخت ها اصلاح شده. ما به طور مستمر در کارگروه هایی که تشکیل داده ایم در حال بررسی نقاط ضعف ناشی از اپلیکیشن های داخلی سازمان، عمده اشکالات موجود در شبکه های ارتباطی کشور، اینترنت و شبکه های تبادل اطلاعات هستیم و این مشکلات در حال بهبودی است.

 

 به زودی تبدیل کلیه اسناد مالکیت دفترچه ای به اسناد تک برگی در سیستم کاداستر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار جامعه درباره خدمت الکترونیکی جدیدی که امسال سازمان ثبت اسناد رونمایی خواهد کرد تصریح گفت: در آینده نزدیک پرتالی ایجاد کرده و با برقراری ارتباط با همه مالکین املاک، زمینه تبدیل کلیه اسناد مالکیت دفترچه ای به اسناد تک برگی در سیستم کاداستر را ایجاد خواهیم کرد.

 

بانک شناسه اشخاص حقوقی مربوط به ثبت علایم تجاری موجب افزایش سلامت اداری شد

وی با ابراز خوشحالی از نتایج مثبت خدمات الکترونیکی ارائه شده در سازمان ثبت اسناد گفت: سالانه ده ها میلیون مکاتبه درون سازمانی بین دفاتر ثبت اسناد رسمی، بین مراجع قضایی و ادارات ثبت، بین دفترخانه ها و واحدهای ثبتی و نزدیک به ۹۰ میلیون اوراق بهادار وارتر مارک که از خارج وارد می شد با حذف این دو دفتر از بین رفته است. یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در ارائه خدمات الکترونیکی ایجاد بانک شناسه اشخاص حقوقی و همه بانک های مربوط به ثبت علایم تجاری است که باعث تسهیل در کار مردم و افزایش سلامت اداری شد.

معاون رئیس قوه قضائیه اعتقاد دارد: نظام اداری ما گرفتار آسیب های فراوانی است و یکی از راه های تحول اداری بازخوانی فرایند خدمت رسانی و استفاده از فناوری های نو است اگر این کار صورت گیرد هم در کاهش هزینه ها و هم افزایش سلامت اداری مؤثر خواهد بود.

توسرکانی با بیان اینکه در مقابل اکثر پروژه هایی که در سازمان ثبت انجام شد جوسازی ها و موانع بسیاری وجود داشت و با ابراز گلایه مندی از رسانه ها در اطلاع رسانی این مهم می گوید: در نهایت به دلیل مطالبه هزینه بالای رسانه ها و اعتبارات محدود سازمان ثبت تصمیم گرفته شد این هزینه صرف زیرساخت ها و کارهای اساسی شود که در آینده نتیجه اقدامات ما مشخص خواهد شد.

 

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا