true
به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، همه جملهی تکراری (طولانی بود؛ نخواندم) را شنیده اند. شاید برای همه جالب باشد که این جمله سندرومی به نام TLDR یا Too long; didn't read است. جملهای که اغلب در کامنت های مربوط به متنهای طولانی دیده میشود. عدهای معتقدند چون وقت طلاست، بایستی در کوتاهترین زمان ممکن جان کلام گفته شود.
چنین افرادی اعتقاد دارند که خیلی از متون طولانی، دارای جملات حاشیهای و اضافی هستند و اگر زمان بیشتری بر روی متن و بازخوانی آن گذاشته میشد، تعدادی از جملات قابل حذف بودند و متن نیز کوتاهتر میشد.
سندروم
در این قسمت به صورت علمی و با توجه به پژوهشهای مختلف دلایل سندروم TLDR تبیین میشود.
۱.یکی از موضوعات مرتبط با این سندروم، بحث «فراخنای توجه» (Attention span) است.
به مدت زمانی که یک فرد بدون حواس پرتی میتواند روی فعالیتی تمرکز کند، فراخنای توجه گفته میشود. مطابق با این فرضیه، برخی افراد نمیتوانند مدت زمانی طولانی روی یک موضوع تمرکز کنند و به همین دلیل تمایلی به خواندن متون طولانی ندارند.
خبر خوب این است که مطابق با مطالعات پژوهشگران دانشگاه ملبورن، فراخنای توجه در طول سالها تقریبا ثابت بوده است. به عبارت دیگر فراخنای توجه که توسط سیم کشی عصبی قسمتی از مغز هدایت میشود، در طول نسلهای مختلف تغییر نکرده است؛ به همین دلیل فراخنای توجه یک فرد ۲۰ ساله در سال ۲۰۱۵ تقریبا به همان اندازه یک فرد ۲۰ ساله در سال ۱۹۳۵ است. چیزی که تغییر کرده میزان بسیار زیاد اطلاعاتی است که افراد در معرض آنها قرار دارند. به ویژه اینکه تکنولوژیهای امروزی به صورت پیوسته باعث حواس پرتی افراد میشوند.
۲.موضوع دوم بحث «لذت فوری» (Instant gratification) است که به تمایل به دریافت فوری و بدون تاخیر پاداش اطلاق میشود.
در واقع تمایل به دریافت لذت فوری است که باعث میشود بعد از امتحانات دوست داشته باشیم تا نمرات بلافاصله اعلام شوند؛ بعد از گذاشتن یک پیام در یک گروه تلگرامی، بی درنگ منتظر واکنش سایرین باشیم.
با در نظر گرفتن مطالبی که بیان شد به نکات زیر توجه نمائید:
۱.برخی از مطالب کوتاه که فاقد استدلال، تفسیر و تحلیلهای اضافی هستند، باعث میشوند تا گستره دانش افراد افزایش یابد، ولی دانش آنها کم عمق باقی بماند.
همین موضوع باعث میشود تا در مصاحبههای استخدامی وقتی از یک کارشناس ارشد و یا دانشجوی دکترا سوالاتی پرسیده میشود، ناتوان از تحلیل موضوع، پاسخ وی تنها در حد نیم خط و صرفا تعریف آن موضوع باشد.
۲.برای صرفه جویی در وقت، تاکنون ابزارها و روشهای مختلفی ارائه شده است؛ مانند شبکه اجتماعی توئیتر که فلسفه آن کوتاه نوشتن است؛ قرار دادن متن (کپشن) بر روی عکسهای تلگرام؛ و یا گوگل که در سال ۲۰۱۰ ویژگی Google Instant را به خدمات خود اضافه کرد که به صورت خودکار تلاش میکرد تا قبل از اتمام تایپ کردن فرد، جستجو را کامل کند. این ویژگی باعث میشد تا برای هر جستجویی حدود ۲ تا ۵ ثانیه در زمان صرفه جویی شود.
۳.مطابق با بحث فراخنای توجه و ثابت بودن اندازه آن، افراد عصر حاضر، کماکان میتوانند به رسم قدیمیان متون طولانی را مطالعه کنند؛ به شرطی که عوامل ایجاد حواس پرتی را حذف کرده باشند.
۴.موضوع حواس پرتی و عدم توجه و تمرکز افراد یکی از دغدغههای اصلی بازاریابان و کسانی که کارهای تبلیغاتی انجام میدهند نیز است.
۵.برخی از بازاریابان و تبلیغ کنندگان با استفاده از کارکرد «لذت فوری»، میتوانند مصرف کنندگان را به دام بیاندازند. نظیر تبلیغاتی که حتما برای همه شما آشناست: کاهش وزن در یک هفته؛ یادگیری زبان انگلیسی در یک ماه و …
۶.نتایج پژوهشی جدید که در سال ۲۰۱۷ انجام شده و در نشریه دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده، نشان میدهد یکی از عوامل تاثیرگذار بر لذت فوری، جمعیت کشورهاست. به این مفهوم که در کشورهای با جمعیت بیشتر، تمایل به برنامهریزیهای بلندمدت مانند سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی، سرمایه گذاری برای کودکان، و تفکر در مورد آینده بیشتر میشود.
خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./
true
true
https://jamehkhabar.ir/?p=126788
true
true