گزارش فساد | پرونده کیش و کیف خانم وزیر راه | استیضاحش کنید!

پایگاه خبری جامعه خبر | سید هادی کسایی زاده | فرزانه صادق مالواجِرد ۴۹ ساله که معماری و ساختمان خوانده و چندان کارنامه ای در مدیریت یک وزارتخانه بزرگ ندارد. اما در دولت حسن روحانی توانست به مقام معاون شهرسازی و معماری وزارت راه در دوره وزارت محمد اسلامی منصوب شود.

پس از پایان دولت حسن روحانی به برکت فرزند شهید بودن فرزانه صادق در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ از سوی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دولت ابراهیم رئیسی، مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر وابسته به بنیاد شهید شد. تا اینکه در ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ با ۵۷ رای مخالف توانست وزیرراه و شهرسازی دولت مسعود پزشکیان شود.

گفته شده فرزانه صادق نزدیک به قاضی زاده هاشمی اصولگرا و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است که سهمیه این نامزد تحت عنوان دولت وفاق محسوب می شود. منتقدان فرزانه صادق در جلسه رای اعتماد او گفتند: خانم صادق سال ها دبیر شورای عالی شهرسازی بود و در ۲ سال پیاپی که او دبیر بود رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران رتبه نخست در میان ۱۵۰ پایتخت و کلانشهر جهان را حایز شده است.

ربطش این است که طبق آمارهای موجود، عمده مساله مسکن ریشه در سیاست های اشتباه مدیریت زمین دارد. پزشکیان در جلسه رای اعتماد فرزانه صادق در مجلس گفت: نظر رهبری ایشان بوده است. در حالی که فرزانه صادق در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد رهبری نظر به افراد نمی‌کنند و تلویحا سخن پزشکیان را دروغ عنوان کرد.

با این حال فرزانه صادق بر صندلی ریاست وزارتخانه تکیه زد که سازمان های بزرگی مانند هواپیمایی کشوری، راه آهن، زمین و مسکن، بنادر و دریانوردی، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نظام مهندسی ساختمان هواشناسی کشوری را در اختیار دارد. او در ۶ ماهه نخست ورودش بیش از ۳۰ انتصاب و جابجایی داشت که مورد انتقاد رسانه ها قرارگرفت. حتی مدیرانی را که خودش منصوب کرده بود را پس از چند ماه برکنار کرد.

از مدیر روابط عمومی و رئیس دفتر تا معاون که درگیر بی‌ثباتی مدیریتی و انتصاباتی خانم وزیر شدند. بر اساس احکام صادر شده، ۲۷ تیر ۱۴۰۴، محمودرضا کریمی به عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی منصوب شد؛ در حالی که پیش از او مجید اخوان، نسرین وزیری و وحید قربانی این مسئولیت را برعهده داشتند. اخوان، در ۱۴ اردیبهشت، با حکم وزیر به این سمت رسیده بود و در ۲۶ خرداد با حفظ سمت، به عنوان سخنگو و دبیر شورای اطلاع‌رسانی وزارت منصوب شد. با این حال، کمتر از یک ماه بعد، از ریاست مرکز ارتباطات کنار گذاشته شد.

قبل از مجید اخوان، نسرین وزیری از ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ به عنوان سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی منصوب شده بود. وزیری که جانشین وحید قربانی شده بود، تنها شش ماه در این سمت باقی ماند. دیگر نمونه تغییرات مکرر مربوط به «معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی» است. از زمان شروع به کار خانم وزیر یکبار در دهم شهریور ماه سال گذشته رضا انجم شعاع و یکبار دیگر پنج ماه بعد، در ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ «بهروز رحیمی» به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه منصوب شدند.

یک مورد دیگر، کرسی معاونت حمل و نقل است. مهران قربانی ۱۱ اردیبهشت امسال به عنوان سرپرست معاونت حمل‌‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی منصوب شد در حالی که تازه بیستم آذر ماه ۱۴۰۳ سعید رسولی برای این سمت انتخاب شده بود. در یکی دیگر از انتصابات بی ثبات خانم وزیر، هفتم شهریور ماه ۱۴۰۳ محسن صادقی به عنوان مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی انتخاب شد.

اما این کرسی هم به صاحبش وفا نکرد؛۳۰‌ام آبان ۱۴۰۳ طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، «‬رضا رضایی» جای او را گرفت. در یک تغییر عجیب تر، تیرماه ۱۴۰۴حامد شاکرنژاد قاری قرآن با حکم وزیر به عنوان مشاور فرهنگی منصوب شد؛ جالب اینجاست که وزارت راه در خبر انتصاب شاکرنژاد به رزومه او اشاره کرده و اذعان کرده تنها مورد قابل ذکر در کارنامه کاری او تلاوت کلام‌الله مجید در سبک‌های مختلف و داوری مسابقات قرآنی از جمله برنامه تلویزیونی محفل بوده است.

خانم وزیر یک حکم عجیب دیگر هم امضا کرد و آن انتصاب انوشیروان مهری فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت راه بود که کارنامه او تنها یک خط دارد؛ برگزاری کارزار اینترنتی در حمایت از رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سرکار خانم فرزانه صادق مالواجرد.

*جزئیات ماجرای سفرلاکچری خانواده وزیر به کیش و داستان فرودگاه اردبیل
البته بی ثباتی مدیریتی خانم وزیر تنها به داخل وزارتخانه معطوف نمی شود بلکه حتی زندگی خصوصی او هم برای نظام جمهوری اسلامی حاشیه ایجاد کرده است. بعنوان مثال یک نماینده اصولگرای مجلس مدعی می شود که خانم وزیر و خواهر و دامادش با هزینه میلیاردی به کیش سفر کردند و مسافرت لاکچری داشتند. روزنامه شرق هم مثل یک رپورتاژ خبری منتشر می کند که که این ادعا دروغ بوده است.

من هم اصل ماجرا را از یکی از معاونان و مدیران در وزارتخانه راه و شهرسازی جویا شدم که بعنوان منبع آگاه به من گفت: این مسافرت به مدت ۸ شبانه روز از ۲۴ اسفند تا یک فروردین با حضور ۷ عضو خانواده خانم وزیر در کیش رخ داد.

مراکز سینمایی، باغ دلفین ها، کشتی تفریحی و بهترین هتل کیش همه در اختیار خانواده خانم وزیر بود. همچنین دو خودرو شاسی بلند هم همراه با استخر و سونا و ماساژ خصوصی و سایر امکانات و تفریحات آبی همه با هماهنگی سازمانی انجام شده بود.

با اینکه این سفر و هزینه ها مخفی بود اما به هر نحوی درز پیدا کرد. جالب اینکه وقتی خانم وزیر متوجه افشای سفر لاکچری خانواده اش به کیش می‌شود احمدمظفر معاون مرکزتوسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان هواپیمایی کشوری را پس از ۱۱ ماه از انتصابش برکنار می کند! و قابل تامل اینکه فردی با مدرک تحصیلی IT بدون سابقه اجرایی در پشتیبانی و اداری به جای مظفر منصوب می شود.

برخی کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری می‌گویند او به دلیل نداشتن سابقه هیچ اطلاعات و مدیریتی بر اجرای کارهای روزمره این معاونت ندارد. همین ماجرا برای مدیر فرودگاه ادربیل رخ می دهد. ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ وقتی فرزانه صادق از سفر رسمی به باکو پایتخت آذربایجان وارد فرودگاه اردبیل می شود در بازرسی فرودگاه از بررسی کیف خود جلوگیری می کند و این اقدام به مشاجره با مأمور امنیتی منجر می شود.

صادق با عصبانیت فرودگاه را ترک و به‌جای پرواز، مسیر زمینی طولانی (۱۰ تا ۱۲ ساعت) به تهران را انتخاب می‌کند. یک شاهد عینی گفته خانم وزیر زیرلب بیان داشته در اینجا (فرودگاه) را گل می گیرم! ساعاتی بعد، محمد قصابی، مدیرکل فرودگاه اردبیل یکی از بهترین مدیران فرودگاهی به بیان صاحب نظران وزارت راه ، عزل و داوود رضی‌نژاد جایگزین اومی شود. در حالی که ایمنی فرودگاه و هواپیما با فراجا و سپاه است و ارتباطی با فرودگاه ندارد و خانم وزیر هم باید از پاویون ویژه عبور می کردند نه گیت مسافران! شنیده شده کارکنان سازمان هواپیمایی چند بار قصد تحصن مقابل وزارتخانه برای برکناری احمدمظفرمعاون سازمان هواپیمایی کشوری را داشتند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا