true
پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده مدرس دانشکده خبر/ برای اینکه بهتر و سریع تر متوجه اصول لید نویسی شوید با ادبیات خاصی نوشتم تا بدون پرداختن به حاشیه سراغ اصل موضوع بروید.
وقتی اسم لید نویسی می آید برخی خبرنگاران به آن بی توجهی می کنند. گروهی بی خیالند و گروه دیگر هم دست و دلشان می لرزد. معمولا این بخش از خبر همیشه مظلوم است. ( برو بابا لید مهم نیست … یه چیزی از متن بردار کپی کن بنداز …)
اما باید گفت که لید مهمترین بخش خبر را تشکیل می دهد و به نوعی دروازه ورود مخاطب به خبر است. لید بعد از تیتر خبر قرار می گیرد و نقش یک قلاب یدکی بعد از تیتر برای جذب مخاطب را ایفا می کند.
برخی تصور می کنند خلاصه خبر را کوتاه در لید بنویسیم به تکلیف خود عمل کرده و خبر آماده است در حالی که خود لید نویسی غیر از رعایت عناصر و ارزش های خبری قوائد و روش های مختلفی دارد.
خبرنگار وقتی می خواهد لید بنویسد تصور کند که می خواهد موضوع مهمی را از طریق پیامک به دوست یا همکارش ارسال کند. یعنی کوتاه و جذاب به نحوی که انگار می خواهید خبر فوری بدون جزئیات به فرد ارسال کنید.
وقتی لید را نوشتید حداقل 3 بار آن را بخوانید چراکه باید از آن لذت برده و همیشه خود را جای مخاطب بگذارید. با صدای بلند بخوانید و بتوانید یک نفس آن را تمام کنید. سکته نداشته باشد و سعی کنید کوتاه بنویسید.
در آغاز لید نویسی از کلمات اضافه (به-از- برای- در …)استفاده نکنید و حروف بیخود و غیر ضروری ( در این راستا- با عنایت به اینکه …) در لید نوشته نشود.
نام و نام خانوادگی فرد را تا جائیکه می توانید در لید ننویسید و شخصیت حقوقی و جایگاه وی در جامعه در لید باشد بهتر است. استفاده از کلمات خارجی و مجهول و علائمی مانند پرانتز و گیومه صحیح نیست.
عنوان بلند در لید ننویسید. مثلا برخی در لید خبری می نویسند: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: .. می توانید بنویسید: معاون قوه قضائیه …
داده های لید باید مستند باشد و با خیالات لید ننویسید. از کلمات تکراری استفاده نکنید. لید دوست خوب شما در خبر است پس با او رفاقت کنید و برخورد خوبی با آن داشته باشید.
تصور کنید که شما یک آشپز هستید و می خواهید هنر آشپزی تان را به میهمان ارائه کنید. پیش غذا همان لید خبری شما است. پیش غذا هنر شما را برای میل غذای اصلی به میهمان نشان می دهد. وقتی شما در طبخ سوپ- سیب زمینی توپی- نان و سیر و کره- بروسکتا و غیره … بعنوان پیش غذا شکست بخورید و مزه خوبی نداشته باشد قطعا میهمان با بی میلی به سمت غذای اصلی می رود.
لید را خوشمزه درست کنید تا اشتهای مخاطب برای میل خبر اصلی بیشتر شود.
ما در لید نویسی نوع های مختلفی داریم که باید آنها را به درستی یاد بگیریم.
* لید آماری
* لید استقرایی
* لید استنباطی
*لید پرسشی
*لید قیاسی
* لید تاکیدی
*لید تاخیری
*لید تاریخی
* لید تشبیهی
*لید تعقیبی
*لید به دنبال …
*لید ضرب المثلی
* لید جمع بندی
*لید توصیفی
*لید چند بخشی
* لید چند خبری
*لید چهار عنصر خبری
* لید حاشیه ای
* لید حکایتی
* لید دوزمانه
*لید درخواستی
*لید نرم خبر و سخت خبر
و غیره …
باورتان می شد اینقدر انواع لید داشته باشیم.
در مبحث بعدی یک به یک انواع این لید ها را با ذکر مثال توضیح می دهم.
اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./
true
true
https://jamehkhabar.ir/?p=132847
true
true