true
به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، پس از اجرایی شدن توافق هستهای میزان ترانزیت و تخلیه و بارگیری محمولههای تجاری در بنادر ایران به مدار مثبت بازگشت و در ماههای اخیر تقریبا همه بنادر اقتصادی ایران با آمار مثبت تجاری مواجه بودند و تا جایی که در بندر شهید رجایی از ابتدای سال تابحال ۸۰ میلیون تن کالا ترانزیت شده که رشد ۲۲ درصدی ترانزیت را به نمایش می گذارد.
بر اساس این خبر، با وجود این عملکرد مثبت همچنان بسیاری از اهداف کلان اقتصادی ایران در حوزه دریایی به نقطه عملیاتی نرسیده و از همین رو نیازی جدی به تحولات کلان در این حوزه وجود دارد و آمارهای جدید سازمان بنادر نشان میدهد که ایران از کل ظرفیت دریایی منطقه خلیج فارس ۵۰ درصد را در اختیار دارد اما عملکرد ایران در عرصه تخلیه و بارگیری نشان میدهد که از ۳۰ میلیون کانتینر جابهجا شده در این منطقه سهم ایران تنها سه میلیون کانتینر است.
اگرچه با اجرایی شدن طرحهای توسعه بنادر شهید رجایی و چابهار میتوان انتظار داشت که این ظرفیت بالقوه بار دیگر برای رقابت با کشورهای منطقه به ظرفیتی بالفعل تبدیل گردد اما فاصله عملکرد ایران با آنچه ظرفیتهای منطقه نشان میدهد بسیار زیاد است و البته در سالهای قبل میزان اقبال لاینرهای بینالمللی برای ورود به بنادر تجاری کشور افزایش یافته و با برنگشتن تحریمها میتوان انتظار داشت که بخش قابل توجهی از تقاضای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه به سوی بنادر تجاری ایران حرکت نماید و البته این موضوع منوط به سرمایهگذاریهای کلان در عرصه کرانه و پسکرانه دریایی کشور می شود.
به گزارش جامعه خبر، وزیر راه و شهرسازی گفت: باید نگاه موجود در کشور به سوی توسعه دریا محور حرکت نماید و در این راستا بخش دولتی تنها کمک کننده بخش خصوصی است و از همین رو احتمالا با آغاز به کار اپراتورها برای یک مدت پنج ساله در بندر شهید رجایی میتوان انتظار داشت حرکتی جدید در این عرصه ثبت شود و هر چند فاصله ایران از آمارهای فعلی بسیار طولانی است چون این کشور با داشتن نزدیک به ۵۰ درصد از ظرفیتها تابحال تنها توانسته یک دهم از کل آمار تجاری دریایی در منطقه خلیج فارس را به خود اختصاص دهد.
الف
true
true
https://jamehkhabar.ir/?p=138767
true
true