بکارگیری استراتژی های جدید برای مقابله با آسیب های اجتماعی مدارس - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بکارگیری استراتژی های جدید برای مقابله با آسیب های اجتماعی مدارس

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، علیرضا کاظمی در اولین دوره توانمندسازی مسئولان بسیج فرهنگیان و مدیران کانون‌ها و شورای استانی سراسر کشور گفت: نبی مکرم اسلام (ص) فلسفه بعثت را مبتنی بر مکارم اخلاق می‌داند و اگر قرار است انسان به مکارم اخلاق برسد حتما باید روی نفس خویش پا بگذارد و از خودش عبور کند و نقطه اشتراک همه انبیای الهی در رسیدن به این مهم، گذشتن از خود بوده است.

وی افزود: مکارم اخلاق حلقه گمشده جامعه ما در رویارویی با آسیب‌های اجتماعی است و در این بین قرآن کریم سه راهبرد کلان را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بیان می‌کند و آن راهبردها نماز، انفاق و تغییر در خود و خودسازی است.

کاظمی با اشاره به اینکه علل و ریشه آسیب‌های اجتماعی عوامل فردی، عوامل روانی، خانواده و عوامل اجتماعی است، تصریح کرد: در گذشته خانواده، مدرسه و جامعه به ترتیب بیشترین نقش را در تربیت دانش آموزان برعهده داشتند و قطعا جایگاه خانواده در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی کودکان جایگاهی رفیع و بی بدیل بود اما امروزه جامعه و محیط گسترده فضای مجازی سهم عمده را در مسائل تربیتی نوجوانان ایفا می‌کنند و ذکر این نکته مهم است که تقویت بنیه‌های دینی و اعتقادی خانواده‌ها بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را از بین خواهد برد و ما باید معرفت جامعه مخاطب را نسبت به آموزه‌های دینی بیشتر تبیین کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در وزارت آموزش و پرورش از طریق سه درگاه وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان را بررسی می‌کنیم که این درگاه‌ها شامل آزمون سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان در پنج حیطه و ۲۴ شاخص با اولویت دوره متوسطه اول، سامانه کشوری نماد برای غربالگری آسیب‌های اجتماعی در جهت آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و در نهایت آزمون غربالگری پایه است و با استفاده از تحلیل آماری این سه درگاه در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان گام برمی داریم.

وی در ادامه اولین و مهمترین کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی را کنترل این آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها دانست و اظهار کرد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی رویکرد پیشگیری، کنترل و توانمندسازی به عنوان برنامه اصلی نظام تعلیم و تربیت در دستور کار قرار گرفته است و به‌طور قطع مسائل اخلاقی و تربیتی جزو اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

کاظمی در پایان اظهارکرد: حوزه پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در کنار سایر برنامه‌ها سه استراتژی کلان را در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار داده است و در این بین مشارکت و هم افزایی تمام نهادها و تشکل ها در جهت مبارزه با آسیب های اجتماعی حائز اهمیت است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false